Livsbalans

Livsbalans

Om min blogg Livsbalans

Här kommer jag att skriva om tips, råd och coaching för hälsa. Det jag kommer att skriva om kan vara både vetenskapligt bevisat, men även sådant som det inte har forskats så mycket kring. Till exempel koppningsmassage som är en 4000 år gammal behandlingsmetod som har använts i stort sett hela världen.


Ländryggsvärk

MassagePosted by Yi-hong Wong Mon, March 11, 2019 13:19:16

Jag har ganska många kunder som kommer för smärta i ländryggen och som många gånger är lätt att slippa. Om man inte har någon skada eller diagnos beror det till 90% antingen på triggerpunkter i någon av gluteus (sätes) muskler eller en svankande hållning. Smärta på grund av dessa orsaker kan man enkelt bli av med.

Triggerpunkter är muskelknutor som är en vanlig orsak till smärta, de är spända band i muskler och muskelfästen. Smärtan är kopplad till en specifik punkt i muskeln som inte är kopplad till någon akut inflammation. Triggerpunkten känns som en knuta eller ett band i muskeln och strålar smärta i samma eller en annan zon. En triggerpunkt uppstår när muskelfibrer blir utsatta för en ständig aktivering, de blir känsliga för uttröttning och statiskt arbete, de kan inte slappna av.

Höftens muskler aktiveras när vi går, när vi reser oss upp från en stol, går i trappor, till och med när vi bara står. Om musklerna används för mycket eller felaktigt så finns en risk för triggerpunkter. Triggerpunkter i höften kan ge smärta över stora områden, från ländryggen och hela vägen till foten.

Bildresultat för triggerpunkter i gluteus musklerna

Vi har 4 stycken sätesmuskler som fäster på baksidan av höften där triggerpunkter på dessa muskler kan ge smärta på utsidan av benet, låret och ner till foten:

Gluteus medius:

Om man t ex har stukat foten kan Gluteus medius vara överaktiv. Triggerpunkterna i denna muskel refererar smärta till ett liknande område som från gluteus maximus. Vissa orsakar smärta längs med höftbenskammen och korsbenet. Orsaken kan vara överbelastning och långvarig belastning av muskeln. Även om man har benlängdsskillnad får muskeln arbeta extra mycket på ena sidan

Gluteus maximus:

Här kan smärtan oftast lokaliseras till området mot korsbenet, men även sträcka sig djupare in mot höften och ljumsken. Smärtan ökar ofta då man sitter längre stunder eller vid gång uppför i en framåtlutad position.

Gluteus minimus:

Lilla sätesmuskeln sitter på utsidan av höftbenet och fäster i lårbenet. Triggerpunkter här orsakar smärta som sträcker sig mot den nedre och yttre delen av sätet samt baksidan av låret och vaden. Ibland uppkommer även smärta bakom knät. Smärtan kan också uppstå längs med iliotibiala bandet, dvs på utsidan av benet mot knät. Triggerpunkterna provoceras ofta vid gång, liggande på den onda sidan och vid uppresningar. Orsaker kan vara felaktigt gångmönster, överbelastning av muskeln eller möjligtvis skillnad i benlängd.

Piriformis

En päronformad djup muskel som kan vara lite svårt att hitta. Då många nerver löper i närheten och hos en del även ischiasnerven kan det göra ont att trycka hårt på muskeln. Smärtan sitter oftast mellan höftbenet och korsbenet och kan sträcka sig mot utsidan/baksidan av höften/låret. Orsaker kan vara en spändhet i muskeln som uppstått vid långvarig utåtrotation i höftleden, till exempel att man sitter med benen i kors med ena foten på andra benets knä

Summering

Höften är ett komplext område med många muskler där triggerpunkter kan uppstå, som kan leda till smärta över stora områden. Det är viktigt att hitta orsaken till besvären, så man inte behandlar symptomen. Triggerpunkter som sitter på sätesmusklerna är oftast svåra att komma åt med stretch, för de behöver punktbehandlas med tryck. Men de är lätta att bliv av med och därmed även ländryggsvärk orsakad av dem.





  • Comments(0)//livsbalans.massageochbalans.se/#post5
Next »